depresja w masce

Dziś Międzynarodowy Dzień Zdrowia Psychicznego stąd szybki wpis o depresji, pladze dzisiejszych dni, szczególnie w sytuacji Covid-19. Depresja jest w czołówce najczęściej występujących chorób na świecie według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

Na depresję cierpi dziś około 350 mln ludzi, z czego w Polsce aż 1,5 mln. Zajmuje ona 4 miejsce wśród najbardziej powszechnych chorób, zaraz po anemii, bólach kręgosłupa i chorobach płuc. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) dwa razy częściej depresja dotyka kobiety, a diagnozuje się ją zazwyczaj u ludzi w wielu produkcyjnym (20-40 lat). Według prognoz do 2030 roku będzie na pierwszym miejscu wśród najczęstszych chorób.

Główne objawy depresji:

• obniżenie nastroju
  • brak odczuwania radości (anhedonia)
  • brak energii (anergia) i inicjatywy

Dodatkowe:

• negatywna samoocena
  • poczucie winy
  • zachowania i myśli samobójcze
  • brak sprawności intelektualnej, zaburzenia koncentracji
  • brak apetytu oraz zaburzenia masy ciała
  • zaburzenia aktywności
  • zaburzenia snu

Zmiany można dostrzec też w wyglądzie chorego: smutny wyraz twarzy, monotonny głos, spowolnione tempo mówienia, niepokój ruchowy (choć nie koniecznie, gdyż może to być maskowane – depresja w masce). Pojawić się mogą także dolegliwości cielesne (bóle żołądkowe, pleców, podbrzusza, bóle głowy) a psychosomatyka prowadzić może do zaburzeń lękowych.

Jak sobie radzić z depresją?

• Farmakologia
  • Psychoterapia i psychedukacja
  • Fototerapia – metoda stosowana w przypadku depresji sezonowej, polegająca na powtarzalnej ekspozycji na światło o różnym natężeniu
  • Dieta i aktywność fizyczna (!!!!), w tym antyoksydacja i probitykoterapia

Badania pokazują, że wsparcie żywieniowe, niezależne od psychoterapii i farmakoterapii, przynosi istotną poprawę w powrocie do zdrowia chorych z depresją. W grupach badawczych zaobserwowano polepszenie wyników skali badającej nasilenie depresji  oraz spadek objawów towarzyszących stanom depresyjnym).

Dodatkowo sięganie po słodycze w celu poprawy samopoczucia może przynieść efekt odwrotny do oczekiwanego. Cukier nie poprawia żadnego aspektu naszego nastroju, a może go wręcz pogorszyć jak pokazały badania. Spożywanie cukru  w grupach badawczych nie miało wpływu na żaden z aspektów nastroju, bez względu na to, jaka była jego ilość i rodzaj oraz na to, czy badani angażowali się po spożyciu cukru w wymagające fizycznie lub umysłowo czynności. Potwierdzono natomiast, że w ciągu godziny od spożycia cukru u badanych występowało uczucie zmęczenia i pogorszenie koncentracji oraz obniżenie stanu u osób z zaburzeniami metabolicznymi.

Kolejne badania zdrowia psychicznego u 3000 nastolatków w Australii wykazały, że poprawa jakości diety wiązała się z poprawą wskaźników funkcjonowania psychologicznego. W badaniu SUN Cohort w Hiszpanii, potwierdzono, że elementy diety śródziemnomorskiej chroniły przed epizodami depresji.

1. http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news,33517,cukier-nie-poprawia-nastroju.html
  2. bmcmedicine.biomedcentral.com

Śledź nas: