Monthly Archives: Wrzesień 2020

Dieta Seniora Jarosz
Categories aktualności, blog

Dieta seniora

Grupa seniorów (ok. 60 roku życia) to duża grupa osób jeszcze aktywnych zawodowo. Dotykają ich już problemy starzenia się, w tym wszelkiej maści dysfunkcje organizmu. Pogarsza się w szczególności funkcjonowanie układu trawiennego, pogarsza się wchłanianie składników pokarmowych, pojawia się wielochorobowość i wielolekowość.

Wszystko to wymusza wprowadzenie zmian w diecie. Szacuje się, że ponad 50% tej grupy nie przyjmuje prawidłowej ilości składników odżywczych, więc jest ona zagrożona niedożywieniem i szybko postępującą utratą kondycji. 

Przyczyny zaburzeń odżywiania u osób starszych:

  •   zmniejszone wydzielanie śliny
  •   zaburzenia odczuwania smaku i węchu
  •  brak odczuwania łaknienia 
  •  zmiany zanikowe śluzówki (mniej skoków żołądkowych, gorsze wchłanianie) – gorsze trawienie
  •  problemu z gryzieniem i połykaniem 

Na szczególną uwagę zasługują tutaj zaburzenia kognitywne (demencja, Parkinson, Alzheimer) i bardzo wstydliwe aspekty finansowo – społeczne prowadzące do alienacji czy depresji, a w konsekwencji do niedożywienia. 

 

Ogólne zasady żywienia seniora:

  1. regularne posiłki – stałe pory i stałe odstępy miedzy posiłkami np. ok 3 godzinne, w przypadku osób już niedożywionych ilość i częstość posiłków można zwiększyć
  2. należy postawić na dietę łatwostrawną
  3. dieta oparta powinna być na węglowodanach złożonych (pełnoziarniste produkty lub ich łatwiej strawne odpowiedniki). Węglowodany proste nie powinny stanowić więcej niż 10 % energii z diety, a w przypadkach zaburzonej często glikemii nawet 5%. 
  4. białko – nabiał, mięso, ryby, strączki – w obróbce kulinarnej zapewniającej strawność tych produktów
  5. tłuszcz – nie powinno go w diecie zabraknąć, natomiast dobrą strategią będzie korzystanie z tłuszczów wielonienasyconych pochodzenia roślinnego i korzystnie z nich poprzez dodawanie  do  gotowych posiłków – unikamy smażenia, gotowania i pieczenia w dużej jego ilości
  6. warzywa powinny stanowić postawę diety, ale są problematyczne w trawieniu, dlatego wskazana jest delikatna obróbka termiczna warzyw np. na parze.
  7. owoce powinny występować w diecie codziennie, ale też powinny być różne gatunkowo – w ilości ok 250g – głównie wysokooksydacyjne ale i o niskim indeksie glikemicznym np. jagodowe. 
  8. nabiał – jest on tolerowany gorzej w wiekiem, ale warto się pokusić o produkty fermentowane, gdzie jest mniej laktozy. Należy przy tym kontrolować podaż wapnia w przypadku diety beznabiałowej, starzenie bowiem łączy się z osteoporozą 
  9. woda – w ilości nie mniej niż 30ml/kg masy ciała co daje sporą dawkę wody i problemy z częstym wyróżnianiem, dlatego PDT podaje, by spożyć dziennie 4 szklanki wody, szklankę kawy lub herbaty, szklankę soku świeżo wyciskanego z naciskiem na warzywno-owocowy i bez dodatku cukru i szklankę produktu fermentowanego. 
alkohola płodność
Categories blog

Alkohol a płodność

Dziś wypada Światowy Dzień FAS (akoholowy zespół płodowy) oraz Dzień Świadomości FASD – święto obchodzone na świecie corocznie 9 września, mające na celu uświadomienie przyszłym matkom skutków picia alkoholu w czasie ciąży, jego wpływ na rozwój płodu, a w przyszłości – na możliwy, nieprawidłowy rozwój dziecka. 

Istotnym problemem jest jednak również to, jak alkohol wpływa na płodność ogólnie. 

Wiele otaczających nas produktów może powodować problemy z zajściem w ciążę lub jej utrzymaniem. Jak pokazują badania napoje alkoholowe zawierające etanol,w bardzo poważny sposób wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu, w tym na płodność. 

Alkohol a płodność u mężczyzn…

Wielu mężczyzn uważa, że  problemy z zajściem w ciążę ich nie dotyczą. Bo i owszem, kobieta będzie nosiła w sobie dziecko przez 9 miesięcy, lecz do tego niezbędne jest zdrowe i gotowe do zapłodnienia nasienie mężczyzny. Przykładowo zawarte w piwie fitoestrogeny powodują upośledzenie funkcji plemników, a także zniszczenie DNA znajdującego się w nasieniu. 

Nadużywanie, ale także picie etanolu „mało a często” może spowodować:

  • obniżenie liczby i szybkości plemników
  • obniżenie stężenia testosteronu w organizmie
  • zaburzać wzwód
  • prowadzić do impotencji
  • prowadzić do  atrofii jąder
  • zmniejsza ponadto przyswajanie cynku, bardzo ważnego składnika z punktu widzenia męskiej płodności
  • indukcję stanu zapalnego poprzez działanie toksyczne na mikroflorę oraz ścianę jelit 
  • choroby metaboliczne, które wpłyną na wszystko powyższe

Alkohol a płodność u kobiet…

Pamiętajmy, że  przede wszystkim kobiecy metabolizm alkoholu jest słabszy. 

Alkohol może spowodować:

  • obniżenie wydzielania śluzu pochwowego, który pełni ważną rolę w zapłodnieniu
  • w ciąży –  ponieważ alkohol z OGROMNĄ łatwością pokonuje barierę łożyska – powoduje tytułowy FAS
  • może prowadzić do nieprawidłowości w cyklu miesiączkowym
  • zwiększa ryzyko zaburzenia płodności owulacyjnej
  • oddziałuje na płodność również pośrednio poprzez utrudnianie działania kwasu foliowego
  • powoduje endometriozę – jedną z przyczyn problemów z zajściem w ciążę
  • działała toksycznie na mikroflorę oraz ścianę jelit
  • niedożywienie organizmu, zespół złego wchłaniania i odwodnienie
  • alkohol może powodować obumarcie płodu, ma udowodnione działanie teratogenne

Podsumowując, alkohol jest dla ludzi, ale niekoniecznie poza „dodaniem odwagi i lekkim rozluźnieniem” wspiera zdrową prokreację. Zwłaszcza osoby planujące założyć rodzinę lub oczekujące na przyjście szczęścia na świat powinny wystrzegać się alkoholu i to całkowicie. 

 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031393909701246
https://www.ciazabezalkoholu.pl/images/file/StanowiskoGrupyExpertow.pdf
https://ciazabezalkoholu.pl/images/file/Polskie/Inne/Antyzdrowotne_zachowania.pdf
http://alkoholizm.eu/Pub/teratogenne_dzialanie.pdf
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031393909701696